Прочетен: 3762 Коментари: 4 Гласове:
Последна промяна: 16.10.2009 17:20
След като дефинирахме как действа Корпоративната идентичност ( навън и навътре ), стигнаме и до факторите, които я определят:
- Комуникация ( Corporate Communication ) – това са изказванията, които Компанията или нейни служители правят на пазара, информацията в пресата, интернет, начинът на комуникация с Клиентите и т.н.
- Облик, представяне ( Corporate Design ) – лого, дизайн, класическа реклама и др.
- Поведение ( Corporate Behaviour ) – поведението на служителите и ръководителите на дадена Компания на пазара.
- Девиз на Компанията ( Mission Statement ) – за повече инфо вижте отделната тема: “Създайте си девиз ( Personal Mission Statement )
В материалите, които се срещат в България като дефиниция за Корпоративна идентичност масово се е наложило схващането, че това представлява Корпоративния дизайн, т.е. създаването на лого и отпечатването му на визитки, пликове, фактури, листи и др. Това е тотално погрешно!
Много е важно е да се отбележи, че Корпоративната идентичност се създава и предава най-вече чрез хората! За това е важно поведението и одобрението на служителите към Компанията. Ако те я одобряват се чувстват компетентни, гордеят се с постиженията на Търговската си марка, стават едно цяло и това се усеща по комуникацията им в семейството, с приятелите и съседите им, или стават като мултипликатори на постиженията.
И обратно, ако служителите са зле обучени, слабо информирани, неубедени, то на тях им се изплъзва волно или неволно най-добрия фирмен имидж. Срещу подобно явление дори и най-добрата рекламна кампания не би могла да се пребори!
Затова всички елементи ( изказванията на Компанията, поведението на служителите й, публичните изяви, оформлението на продуктите и дизайна ) трябва да съставят една единна идентичност на Компанията и Търговската марка.
Марките са като хората:
Някои са интересни, други не са.
Вниманието се пада на интересните!
Една марка трябва да се “отпечатва” в съзнанието като монета и да оставя уникални следи!
Ето и някои от факторите, които спомагат за успеха:
- Стабилност и доверие;
- Автентичност и яснота;
- Съдържание;
- Трайност;
- Индивидуалност и др.
Връщаме се обратно към действието на Корпоративната идентичност навътре. Добър пример за това е, когато служителите започнат да се идентифицират с Компанията. По този начин се създава общо чувство за “ние” и това увеличава удовлетвореността от работата, повишава мотивацията и резултатите.
Действието навън на Корпоративната идентичност е предпоставка за развиването на силна и уникална представа за Компанията. На базата на тази представа Хората предпочитат една Компания пред друга. Дали даден Клиент ще избере един или друг продукт, една или друга Компания зависи не само от Продукта и дизайна му, а и от цялостната представа, която той има за Компанията!
Или Корпоративната идентичност създава трайна емоционална връзка с Клиентите!
Какво се случва, ако липсва?
Структурите в една Компания започват да водят свой собствен живот и да преследват свои собствени цели. Конфликтите в Целите започват да пречат на общия Успех и влошават сътрудничеството в Компанията. Чувството за “Ние” се губи и се появява структурен егоизъм. Появява се и нова грешка, при която служителите започват да развиват собствена идентичност. Така чрез всяко индивидуализиране на дадена структура, служителите започват да губят все повече фокуса и вече не разпознават първоначалния имидж на Компанията, която представляват.
Накрая се стига до фаталното!
И Клиентите спират да разпознават Корпоративната идентичност и стават все по-несигурни и податливи на слухове, а това води до вземане на неблагоприятни решения.
Пример за лоша Корпоративна идентичност са някои от Партиите в България, при които само за един мандат ( от 4 години ) се случва Управляващите да “загубват” посланията, с които са били избрани. Или, както казахме структурния егоизъм довежда до размиване на общите цели, загуба на доверие и предпоставки за пълен крах в последствие.
Учудващото е, че при тези процеси на възход и падение, самите участници в тях нямат трезва преценка и затова понякога самоанализите, които чуваме от тях звучат доста неадекватно и дори комично.
Успех!
14.10.2009 22:54
Чиърс!
18.10.2009 11:37
15.03.2012 04:30